середа, 25 січня 2017 р.

Проектні технології


 Зміст проектної технології та класифікація проектів

В залежності від мети проекти можуть бути:

           дослідницькими, що наближені до наукової роботи і мають структуру, яка повністю їй відповідає. Потребують визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників, соціальної значущості, продуманості методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об'єкта, завдань і методів, визначення методології дослідження, висунення гіпотез розв'язання проблеми і намічення шляхів її розв'язання;

           творчими, не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення — рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. 1 тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети;

           рольовими, під час виконання яких учасники виконують дослідження, які відповідають обраним ролям. Ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим видом діяльності все-таки є гра;

           ознайомлювально-орієнтованими, під час виконання яких передбачається самостійне ознайомлення учнів з невідомою інформацією по зазначеній проблемі. Структура дослідницької діяльності з метою інформаційного пошуку і аналізу повідомлень ідентична з предметно-дослідницькою діяльністю. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого

            проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й електронні, інтерв'ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем;

практично - орієнтованими (прикладними), теми яких мають заздалегідь запланований результат. Як правило, він орієнтований на створення певного продукту, що має соціальне значення. Результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма, рекомендації, проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження у практику. За характером контактів проекти поділяються на внутрішні та міжнародні. Внутрішніми називають проекти, організовані або всередині однієї школи, або між школами, класами всередині регіону, країни. У міжнародних проектах беруть участь представники різних країн, для їх реалізації можуть застосовуватися засоби інформаційних технологій.

З огляду на різні підходи до класифікації проектів у педагогічній літературі, пропонуємо розрізняти їх ще за цілим рядом параметрів:

складом учасників проектної діяльності:

    індивідуальні;

    колективні (парні, групові);

характером партнерських взаємодій між учасниками проектної діяльності:

    кооперативні;

    змагальні;

2

 

    конкурсні;

    рівнем реалізації міжпредметних зв'язків:

          моно предметні;

    міжпредметні;

    надпредметні;

характером координації проекту:

    безпосередній (твердий чи гнучкий);

    прихований;

тривалістю:

  короткі;

  середньої тривалості;

  тривалі.

На практиці частіше доводиться мати справу зі змішаними типами проектів.

Найперспективнішими видами проектної діяльності, з огляду на її потенціальні психолого-педагогічні можливості, є колективні міжпредметні чи надпредметні проекти, що не тільки виступають як інтегруючий фактор і фактор сучасної освіти та систематизують знання, а й забезпечують максимальне його наближення до реальних потреб життя, творчої самореалізації, природовідповідного розвитку і конструктивної соціалізації особистості учнів.

З реформуванням освіти пов’язані пошуки не тільки оновлення змісту а й технологій навчання. Зміни в соціальному замовленні школи обумовлюють необхідність застосування таких технологій навчання, які б забезпечили формування людини, здатної жити і творити в мінливому світі.

Однією з таких технологій є проектна. Розроблена на початку XX століття, вона орієнтована на залучення учнів до самостійного пошуку в умовах вільного вибору мети і засобів навчання. Організація пізнавальної діяльності за методом проектів дозволяє рахувати особистісні якості учнів, розвинути їх творчий потенціал, що є основною вимогою особистісно - орієнтованого підходу до навчання, - стратегічного напряму удосконалення шкільної освіти.

У вітчизняній педагогіці метод проектів розглядають як засіб:

  усебічного тренування розуму і розвитку мислення (П.Ф.Каптєрєв);

  формування творчих здібностей (П.П.Блонський);

  розвитку самодіяльності і підготовки школярів до самостійного трудового життя (С.Т.Шацький);

  підготовки вихованців до професійної діяльності (А.С, Макаренко);

  злиття теорії і практики в навчанні (Е.М.Каганов, М.В.Крупеніна, В.В.Ігнатьєв, В.Н.Шульгін).

Будучи педагогічним явищем, проектна технологія характеризується метою, умовами, критеріальними вимогами, різними параметрами оцінювання. Проекти класифікуються за темою, складом учасників, характером партнерських взаємодії, рівнем реалізації між предметних зв'язків, тривалістю тощо. Але, незалежно від належності до певної класифікації, в структурі проекту можна виділити етапи, що відповідають будь-який діяльності: мотивація, ціле покладання, планування, реалізація плану, контроль якості виконаної роботи, корекція, рефлексія.

 

 

Етапи діяльності вчителя та учнів під час вивчення фізики за проектною

технологією

Проектна технологія - це система навчання, в якій пов'язане кабінетне навчання з освітнім процесом, побудованим на трьох принципах: свободи, самостійності,
співробітництва, їх можна розглядати як реалізацію принципу гуманізації, який передбачає індивідуалізований розвиток учня, збагачення його соціального досвіду за рахунок набуття навичок у спілкуванні, самостійності під час виконання завдань, відповідальності за виконану справу. Конкретизуємо особливості застосування зазначених принципів.

Застосування проектної технології дає можливість свободі проявитися у праві кожного учня обрати тему проекту; партнера, з яким буде розробляти його; літературу або сайт в Інтернеті; темп; форму і спосіб виконання роботи. Здійснюючи самостійний підхід до розробки проекту, учні мають змогу самі контролювати свої проміжні дії. Таким чином, свобода поєднується з відповідальністю.

Самостійність учнів пов'язана з їх свободою вибору рівня занурення у навчальний матеріал, глибини його опанування; проявляється у визначенні структури проекту та форми її презентації.

Співробітництво має місце під час спілкування учнів із обранцями, до яких вони вирішили звернутися для того, щоб «мати допомогу, почути необхідну пораду. Це може бути вчитель, учень або група учнів. При цьому допомога вчителя проявляється в підказці про те, де і як шукати інформацію при побудові відповіді на питання. Співробітництво ж з учнями проявляється перш за все у встановленні контакту між членами групи; вмінні вислухати думку іншого і прийти до спільного вирішення проблеми; прагненні допомогти іншим; взяти на себе відповідальність за виконану роботу.

Проектна технологія представляє один із можливих засобів реалізації проблемного методу навчання. Коли вчитель ставить завдання, він тим самим окреслю заплановані результати навчання і вихідні дані. Все інше мають робити учні: намічати проміжні  завдання,   шукати   шлях   їх   вирішення,   діяти,   порівнювати   отримане   з   необхідним, коректувати діяльність.                    

Вибудуємо тепер відповідність етапів засвоєння учнем нової інформації і стадій роботи над проектом. Оскільки кожна стадія забирає визначений час і має логічно закінчений зміст, то цілком можна встановити відповідність цих стадій з «урокам» і розглянути організаційні форми цих „уроків". В.Логвін виділяє п'ять етапів діяльності, що представлені у таблиці 1.

Етапи діяльності при виконанні проекту (В.Логвін)      Таблиця 1

 

 

 
1
Етапи діяльності 2
ЗМІСТ ДІЯЛЬНОСТІ
Зміст діяльності
 
Установчо-мотиваційний.
Учні: обговорення, пошук інформації.
1.
Підготовка, Визначення теми і мети проекту.
Вчитель:    заява    задуму,    мотивація,    допомога   у постановці завдань.
 
Змістовно-пошуковий.
Учні: формулюють завдання і виробляючі, план дій.
 
Планування:
Вчитель: коректує, пропонує ідеї, висуває пропозиції.
2.
а) визначення джерел, засобів збору, методів аналізу
 
інформації, засобів представлення результат;
 
 
б)   установлення   критеріїв  оцінки   результату   і процесу.
 
 
Адаптивно-перетворювальний.
Учні: збирають інформацію.
3.
Збір      інформації      (спостереження,      робота      з літературою, анкетування, експеримент).
Вчитель: спостерігає, непрямо керує діяльністю.
 
Системно-узагальнюючий.
Учні: аналізують інформацію.
4.
Аналіз інформації, формулювання висновків.
Вчитель: коректує, спостерігає, радить.
 
Контрольно-рефлексивний
Вчитель   і   учні   беруть   участь   у    колективному
 
Подання й оцінка результатів (усний, письмовий звіт
обговоренні,      оцінюють      зусилля,      використані
5.
та оцінка результатів і процесу дослідження за вчасно встановленими критеріями).
можливості, творчий підхід.

Немає коментарів:

Дописати коментар